Moderne kunst betegner de forskellige kunstværker, der blev fremstillet i perioden fra cirka år 1860 til år 1970. Dette begreb dækker samtidig den filosofi og stil, som blev produceret i løbet af denne periode. Man forbinder ofte denne periode med kunst, der adskiller sig radikalt fra de tidligere traditioner, som var gældende. Der er således tale om kunst, der forsøger at bryde med fortidens normer.

Begyndelsen på moderne kunst

Den moderne kunst tager noche-estrallada-van-gogh-detallesit udgangspunkt i kunstnere som for eksempel Vincent van Gogh, Paul Gauguin og Paul Cézanne, der betegnes som værende vigtige for, hvor
dan kunsten har udviklet sig til det, den er i dag. I begyndelsen så man, at en række unge kunstnere forsøgte at chokere andre mennesker med deres kunst. Man så blandt andet unge kunstnere som Henri Matisse og Maurice de Vlaminck, der skabte malerier, der bestod af flere farver og mange forskellige nuancer samt figurative malerier.

Den moderne kunst efter 1. verdenskrig

Efter slutningen på 1. verdenskrig så man, at den moderne kunst begyndte at dele sig i vidt forskellige retninger. Dette fører til, at man historisk set har svært ved at definere moderne kunst som begreb herefter, da der er vidt forskellige stilarter til stede, som radikalt adskiller sig fra hinanden på de mest fundamentale punkter. Man så for eksempel stilarter, der var meget abstrakte, mens andre stilarter forsøgte at beskrive det naturlige og meget jordnære. Mange kunstnere forsøgte sig med kunst, som andre opfattede som skrald. Man så blandt andet en episode i Frankfurt kort efter slutningen på 1. verdenskrig, hvor en gruppe tyske skraldemand fjernede en bunke af byggeaffald fra en offentlig plads, hvor det var blevet efterladt. Det viste sig senere, at det, skraldemændene opfattede som værende byggeaffald, i virkeligheden var en kunstudstilling, der var støttet af kommunen i Frankfurt. Dette fortæller meget godt et af de største problemer med den moderne kunst, nemlig det faktum, at det i mange tilfælde var svært at skelne mellem, hvad der var kunst, og hvad der var skrald.